Alle mennesker er forskellige, og alle kunder har forskellige behov. Derfor skal du som servicemedarbejder selvfølgelig tage højde for den enkeltes behov, som de kommer. Alligevel er der tre universelle tricks, som vil få dig rigtig langt med dine kunder. Og så er det faktisk lige meget, om du arbejder med telefonabonnementer, motionsudstyr eller noget helt tredje. Er du klar? Her kommer de!
Lyt, forstå og præstér! Først og fremmest vil din kunde gerne høres. Ja, han har et problem, der skal løses, men i første omgang handler det om at blive hørt. Måske har han nogle frustrationer omkring produktet, han lige har brug for at lufte, før han er klar til at lytte. Hvis du afbryder ham, signalerer du, at du ikke anerkender hans frustration. Så lad ham tale ud. Også selvom du allerede ved, hvad der er galt.
Når din kunde har talt ud, er det din tur. Nu skal du vise, at du har lyttet. Din kunde vil gerne vide, at han bliver forstået. Og ikke kun på et sprogligt niveau. Vis ham, at du forstår hans frustration. Giv udtryk for, at du er ked af det besvær, det volder ham, og at du er lige så interesseret i at få løst det, som han er. På den måde ved kunden, at du har forstået situationen, og at du er på hans hold. Sidst, men ikke mindst: Gør en indsats. Din kunde vil gerne føle sig vigtig. Han har ringet ind efter hjælp og har brug for at føle, at der bliver taget hånd om hans problem. Så vis ham, at han er din topprioritet. Og selvom du måske ikke altid er i stand til at løse problemet eller imødegå hans krav, så er følelsen af at du har gjort en indsats guld værd for kunden.