Du husker det helt sikkert fra flyveturen til Gran Canaria i sommer. De lipglossindsmurte stewardesselæber der kort efter afgang bevæger sig smilende ned gennem midtergangen og tilbyder drikkevarer. Måske synes du, de smiler for meget. For unaturligt. "Så glad er der ingen, der kan være, når de arbejder", tænker du. Sagen er imidlertid, at stewardesserne har gennemskuet et af de mest oversete tricks til god kundeservice: udstråling.
Smil smitter - så smil! Når kunden bliver mødt af en smilende medarbejder, der er glad og klar på at hjælpe, bliver hans grundindstilling automatisk mere positiv. De fleste mennesker reagerer instinktivt på et smil ved at smile tilbage. Ved at møde dine kunder med et smil, har du altså allerede skabt et fremragende udgangspunkt for jeres samtale.
Derudover er øjenkontakt et vigtigt element i din udstråling. Ved at holde øjenkontakten i en samtale viser du ikke alene engagement i din kunde, du viser også, at du ikke har noget at skjule. På den måde får din kunde en klar følelse af at være i trygge hænder og blive forstået. Du kan altså gøre en kæmpe forskel med to ret simple greb.